FAQ – Frågor & Svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om Nordic Knitting Society och våra tjänster.

 


Hur kontaktar man oss?
Vi nås via kundservice@nordicknittingsociety.se. Vi vill verkligen göra detta till en riktigt bra mötesplats för likasinnade och uppskattar konstruktiv feedback på vad vi kan göra bättre.
Du kan även nå oss via DM på Instagram @nordicknittingsociety

Vad är månadens mönster?
Det är det mönster som du som prenumerant kan ladda ner till ditt konto varje månad. Det består oftast av ett plagg, kan vara exempelvis en t-shirt, tröja eller kofta. Det kan även vara ett set bestående av exempelvis mössa/halsduk/cowl. 
Vi försöker skapa en storvariation inom vår nisch, Nordisk Design, din prenumeration bidrar till att våra designers kan fortsätta med sitt arbete!

Hur fungerar sockklubben?
Varje månad får du som prenumererar på vår sockklubb ett nytt spännande sockmönster.
Under ett kalenderår kommer du möte olika sockdesigner, alla har sin stil, sina favorittekniker och små specialiteter. Du kanske inte kommer älska alla modeller och tekniker men vi tror oss våga lova att du kommer hitta nya favoriter!

NKS Forum
Då de tekniska förutsättningarna i vårt forum inte gick att anpassa till hur vi önskar det har vi i dagsläget valt att släcka ner forumet. Just nu arbetar vi på andra möjligheter för att hitta bättre lösning!

 

Hur fungerar ett presentkort?
I vår butik finns det möjlighet att köpa presentkort till en annan stickare, motsvarande ett helt års prenumeration på Månadens Mönster. I samband med köpet anger du mottagarens mailadress samt vilket datum du vill att personen ska få sitt presentkort, t ex julafton eller annan viktig dag.

När mottagaren får presentkortet via e-post på den utvalda dagen kan han/hon antingen klicka på knappen i mailet för att direkt aktivera presentkortet på sitt konto hos Nordic Knitting Society eller så kan hon/han kopiera koden som står i mailet och ange den manuellt på sidan Mitt Konto -> Presentkort.  Ange presentkortets kod från e-post-meddelandet (XXXX-XXXX-XXXX-XXXX) i fältet där det står “Ange presentkortets kod…” och klicka sedan på knappen Aktivera. Nu syns presentkortet under rubriken Aktiva presentkort.

Gå nu in på din prenumeration under Mitt Konto -> Prenumeration och klicka på din prenumeration. Där ska du se till att “Betala med presentkort” är aktiverad, då kommer nästa månadsbetalning dras från ditt presentkort.

Om du inte redan har en prenumeration så går du in i butiken och köper prenumerationen Månadens Mönster och betalar med presentkortet. Observera att du därefter, enligt instruktionen ovan, måste gå in på prenumerationen via Mitt Konto – Prenumeration och se till att “Betala med presentkort” är aktiverad, annars används inte presentkortet till kommande betalningar.

 

Hur tänker NKS om redaktionella texter?
NKS huvudsakliga medlemserbjudande är och förblir ”månadens mönster” men vi försöker då och då att bidra med lite redaktionellt material om designers, material eller annat som vi hoppas kan vara matnyttigt och intressant.
Vänligen notera att NKS inte kommer ta parti för någon politisk rörelse eller driva debatt utanför de områden vi agerar inom, det vill säga mönster/material/tekniker/upphovsrätt.
Har du önskemål om artiklar kring specifika ämnen? Tipsa oss så får vi se om vi kan bidra! 

Varför ska jag prenumerera på Nordic Knitting Society? 

Du får ett exklusivt mönster för endast 59 kr/månad under din prenumeration.
Nordic Knitting Society värnar vårt nordiska designarv och vill genom vår plattform lyfta fram ofta mindre, inte sällan kvinnliga, driftiga entreprenörer/kreatörer. Till förmån för ett flertal mönsterdesigners i Norden, har Nordic Knitting Society skapat en plattform, Nordicknittingsociety.se, där Du genom att bli medlem börjar prenumerera på ”månadens mönster”. Du bidrar till att våra designers kan fortsätta sitt designarbete och vår nordiska stickkultur.  

Hur tecknar jag en prenumeration?
Du kan teckna en prenumeration hos NKS genom att gå till Prenumerera i menyn, ännu enklare är att gå direkt till vår butik och lägga månadens mönster i din varukorg. Nu kommer en månadsdebitering göras varje månad.

 

Vad är det för typ av mönster?
Det är våra designer som styr designen/uttrycket på mönstret. De är proffs på design, inte vi.
Nordic Knitting Society försöker dock anpassa mönster så det färdiga plagget kan hinnas stickas klart till användning under anpassad säsong. Beroende på hur snabbt du stickar och om du bor i norr eller söder kan detta variera. Vi hoppas ni har förståelse för detta! 

Kan jag bli medlem när som helst i månaden?
Ja! Du kan bli medlem under hela kalendermånaden. Oavsett när i månaden du blir medlem får du tillgång till månadens mönster. Om du blir medlem de sista skälvande timmarna i en kalendermånad och du inte får tillgång till mönstret, kontakta oss så löser vi det problemet!

Betalningar – hur fungerar det? 

Vad är det exakta intervallet för en månadsprenumeration, dvs. är det 30 dagar?

Tiden mellan ett månatligt faktureringsintervall är en månad. Det betyder 30 dagar för vissa månader (april, juni etc.), 31 dagar för andra och sedan 28 eller 29 dagar för februari.
Om en månadsprenumeration skapas den 15 februari debiteras nästa betalning den 15 mars.

Hur är det med prenumerationer köpta den sista dagen i månaden?

Om en prenumeration köps den sista dagen i månaden kommer återkommande betalningar att fortsätta att debiteras den sista dagen i månaden. Till exempel, om en prenumeration på 59 SEK/månad köps den 31 december, kommer dess nästa fyra betalningar att debiteras på:

31 januari/28 februari (eller 29 februari för ett skottår)/31 mars/ 30 april

Vad gäller för köp med återkommande betalningar den 28:e, 29:e eller 30:e dagen i månaden?

Detta system kommer också att användas om dagen då en betalning normalt debiteras inte är den sista dagen i månaden, utan den är den 28:e, 29:e eller 30:e dagen i månaden, och nästa betalning ska ske i februari, vilket inte har någon 30:e dagen (och ingen 29:e dag under icke-skottår)

 

Hjälp! Jag har missat att prenumerera, kan jag få tillgång till Månadens mönster i efterhand?  
Ingen fara! Du kan bli medlem när som helst under en månad och får då tillgång till månadens mönster. Har du missat tidigare publicerade mönster kan du köpa dessa mönster i vår butik/shop, detta kan göras kalendermånaden efter dess publicering eftersom månadens mönster är exklusivt för prenumeranterna under en tid. Alla mönster finns på svenska och engelska (ibland ytterligare språk, men då som bonus)

Du kanske undrar hur kan Nordic Knitting Society vara så prisvärt och samtidigt bidra till designers fortlevnad?
Den magiska formeln heter volym!
Ju fler prenumeranter vi har, desto mer i ersättning till våra designer!
Kanske är du som oss? Köper minst ett, ofta flera mönster per månad via Ravelry eller någon annan plattform?  Då kommer du snart inse att Nordic Knitting Society är väldigt förmånligt prismässigt, och betänk att du får så mycket mer än bara ett mönster! 

Hur avslutar jag mitt medlemskap?
Vad trist att du vill lämna oss! Självklart kan du avsluta din prenumeration när du helst önskar.  Ge oss gärna feedback varför du väljer att avsluta din prenumeration! All info är värdefull för oss och vi vill gärna försöka förbättra oss!

Om du trots allt är fast besluten att lämna oss för du så här:
Gå in på Mitt Konto (du hittar det under rubriken “Butiken” i menyn). Där klickar du på “Prenumerationer” för att se en lista över dina prenumerationer. Klicka på knappen “Visa” för den prenumeration som du vill avsluta. Väl inne på prenumerationens sida klickar du på knappen “Avbryt” så avslutas din prenumeration. Du kommer då se att statusen för prenumerationen ändrats till “Väntar på att avslutas”. Detta betyder att den kommer avslutas innan nästa betalningstillfälle. Du kan se att slutdatum visar datumet då nästa betaling skulle skett. Efter att det datumet passerats kommer statusen istället ändras till “Avbruten”.

För att vi ska kunna säkerställa att våra samarbetspartners för betaltjänster ska hinner genomföra avslutet av prenumerationen innan nästa dragning behöver vi din uppsägning av prenumerationen en arbetsvecka innan din nästkommande betalning. Det kan fungera med senare uppsägning, men inget vi kan garantera.
Skulle problem uppstå, hör av dig till oss så ordnar vi det praktiska! 

 

Hur väljer ni ut era designers?
Vårt grundkriterium är man ska vara en designer verksam i Sverige, Norge, Danmark, Finland eller Island. De flesta av våra designer har inte möjlighet att leva på sin design, vi vill, om vi kan, hjälpa designers att nå ut till en bredare publik och ge dem möjlighet att få bra betalt för sina mönster.
Vissa designers vi tillfrågat har valt att avstå medverkan.
Saknar du någon designer? Tipsa oss gärna! Ett mejl till kundservice@nordicknittingsociety.se eller ett tips via vårt tipsformulär fungerar utmärkt! 

 

Betalning – hur fungerar det?
Du kan än så länge betala prenumeration och mönster med kort via betalningstjänsten Stripe. Vi håller på att teckna avtal med ytterligare betalningslösningar, men kan inte säga när de kommer finnas på plats. Vi förhåller oss till det regelverk och de lagar som gäller enligt konsumentlagstiftningen i Sverige. 

Hur får jag tag på förra månadens mönster?
När vi går över i en ny kalendermånad publiceras ett nytt mönster och det tidigare mönstret tas bort från prenumerationen. I samband med detta skickar vi ut ett mail med en rabattkod till alla som varit prenumeranter under den föregående månaden. Med denna rabattkod kan du hämta hem det tidigare mönstret gratis från butiken. Efter det är mönstret tillgängligt bland dina Nedladdningar under Mitt konto, precis som under prenumerationsmånaden. Tyvärr hamnar dessa mail ofta i skräpposten så om du inte hittar mailet är det bra att kolla i din mapp för skräppost.

 

Hur använder jag en rabattkod i NKS butik?
Gå in i butiken och välj varan som du ska köpa med rabattkod. När du befinner dig i varikorgen ser du ett grått fält “Rabattkod” där du skriver rabattkoden. Sen klickar du på “Tillämpa rabattkod” och då ska du se att rabattkodens belopp tillämpats på varukorgen. Sen genomför du köpet precis som vanligt. 

 

Öppna mönster-fil på iPhone
Vi har fått en del frågor kring hur man öppnar en mönster-fil på iPhone. Det verkar fungera olika beroende på modell och vilken webbläsare du använder, men nedan följer några exempel:

Om du använder Safari öppnas mönster-filen oftast direkt på skärmen. I Safari kan du också välja att klicka länge på länken (hålla fingret en stund på länken). Då får du upp en meny på skärmen där du kan välja “Hämta länkad fil”. Om du väljer “Hämta länkad fil” i menyn så ska du sen leta upp appen som heter “Filer” på din iPhone så ska mönstret finnas där i.

Om du använder Chrome som webbläsare så dyker inte mönstret upp på skärmen men längst ner på skärmen dyker det upp en liten text och länk där det står “Ladda ner”. Klicka på “Ladda ner” så dyker istället texten “Öppna i” upp längst ner på sidan, och när du klickar på “Öppna i” så får du möjlighet att välja vilken app du ska använda för att öppna mönstret. Här kan du t ex välja “Spara i Filer” så hamnar mönstret i appen Filer.

 

Var hittar jag rabattkod till garn som ibland tillhandahålls för mönster?
I de fall det finns någon rabattkod för inköp av garn etc för specifika mönster står denna rabattkod alltid inuti mönsterfilen. 

Vad gör jag om jag har tekniska problem?
Skicka ett mejl till oss på kundservice@nordicknittingsociety.se och beskriv ditt problem så ska vi försöka hjälpa till. Vi kan dessvärre inte ta ansvar för problem som är relaterade till din dator/padda/telefon, bara till problem som är direkt relaterade till vår tjänst.