Fjäderlätt

Etiketter: 

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Ellen Persson
      Deltagare

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få till kantmaskorna, får inte till dom, tycker jag följer beskrivningen med får bara till en bubblig gardin?

Finns det någon video med liknande video hur det ska göras, så jag fattar tänket?

NKS-admin
        Keymaster

Hej Ellen! Låt mig se om vi kan assistera med en film!
          Mvh Petra, NKS

Garnfrun
          Moderator

Hej Ellen,

Så roligt att du vill sticka Koftan Fjäderlätt. Det låter trist att kanten ser ut om en bubblig gardin. Jag funderar på om det faktiskt är så att det bara är de första varven som du ser det på det sättet? Det tar nog ca 10 varv innan du verkligen ser effekten av kantmaskornas vridning. Hur många varv har du stickat?

Jag ska göra en video så fort jag kommit hem från min resa men kanske så kan denna beskrivningen hjälpa dig lite tills dess:

Jag stickar kanten utan att använda hjälpsticka beroende på att jag nu stickat några stycken 😉 Det kanske underlättar att testa det.

Steg 1 RS : På den räta sidan så lyfter jag första maskan med garnet bakom arbetet. Håll en bra trådspänning här så att inte första maskan blir för slapp. Därefter så stickar jag de två kommande maskorna räta precis som vanligt. Sen följer jag mönstret tills det finns 3 maskor kvar.

Steg 2 RS: När jag ska sticka de 3 sista maskorna så släpper jag alla maskorna fritt (eftersom garnet är luddigt så kommer inte maskorna att rinna iväg.) Med vänster sticka plockar jag upp de 2 första maskorna igen. Det innebär att den näst sista maskan blir den sista och maskan innan det blir den näst sista maskan. Det betyder att jag har den sista maskan kvar. Den plockar jag upp med höger sticka och drar den framför arbetet och placerar den före de andra 2 på vänster sticka. Nu är denna maskan alltså först av de 3 kantmaskorna.  Nu stickar jag alla de 3 maskorna räta.

Steg 3 AS:På den aviga sidan så lyfter jag första maskan med garnet framför arbetet (som om jag skulle sticka den avigt). Håll en bra trådspänning här så att inte första maskan blir för slapp. Därefter så stickar jag de två kommande mask0rna aviga precis som vanligt. Sen följer jag mönstret tills det finns 3 maskor kvar.

Steg 4 AS: När jag ska sticka de 3 sista maskorna så släpper jag alla maskorna fritt. Med höger sticka plockar jag upp den sista maskan och drar den bakom arbetet. Med vänster sticka plockar jag upp de andra två. Det innebär att den maskan som var den näst sista maskan tidigare nu blir den sista maskan. Den maskan som var först av kantmaskorna är nu den näst sista maskan. Det betyder att jag har den sista maskan kvar på höger sticka. Den placerar jag nu först, och före, de andra 2 på vänster sticka. Nu är denna maskan alltså först av de 3 kantmaskorna.  Nu stickar jag alla de 3 maskorna aviga.

Om du fortfarande inte är nöjd med din kant och inte vill vänta tills jag hunnit ordna med en film så hör av dig till mig via DM på instagraqm på @garnfrun så kanske jag kan lotsa dig framåt.

Oavsett så låt mig veta hur det går.

Kram från Helen/ Garnfrun.

NKS-admin
            Keymaster

Hej igen!
              Vi lägger upp bilder och video i inlägget KAL Fjäderlätt och fortsätter konversationen där <3
              Mvh Petra och Helen

Visar 3 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Om du inte har ett konto kan du registrera ett under Forum -> Mitt konto i menyn.