KAL Koftan fjäderlätt – månadens mönster augusti 2022

Visar 10 svarstrådar
  • Författare
      NKS-admin
      Keymaster

Här KAL:ar vi månadens mönster för augusti 2022 – Koftan fjäderlätt
        Här samlas vi som vill sticka tröjan tillsammans, vi hoppas du vill vara med!

Hur fungerar det?
        Ställ frågor i gruppen om du har svårt att förstå mönstret, vi hoppas alla i gruppen vill hjälpa till att svara på frågor!
        Inspirera andra med dina foton, diskutera stickfasthet, garnval eller färger?
        Allt är välkommet så länge dina inlägg handlar om tröjan eller därtill tillhörande ämne.

Under rubriken “så fungerar forumet” hittar du lite hjälpande instruktioner – klicka här

Vill du prova dig fram finns ett forum som heter Forumteknik – gå in på testforum. Där går det testa att lägga in inlägg för att lära sig hur forumet fungerar 🙂

Yvonne Jagersjö
        Deltagare

Nu har jag med börjat med fjäderlätt. Så rolig att sticka första gången flätor och första gången med Plötulopi men vad härligt att sticka med. 1 tråd Plötulopi  och en tråd kid-silk. Färgen är lite mörkare i verkligheten. Fjäderlätt

Garnfrun
            Moderator

Hej Yvonne!

Jag blir så glad att du gör två helt nya saker när du nu stickar Koftan Fjäderlätt. Både teknik och garnval och allt ser fantastiskt ut. En oerhört snygg färg du har valt. Tr0r detta kommer bli toppen!

Kram från Helen/ Garnfrun

lisbeth_wett
            Deltagare

Tre jobbnätter och ett stickcafe’ senare… precis tagit av för ärmhål och jag stickar i ljusblå Lettlopi, vilket underbart mönster för en som gillar flätor, stora stickor och Lettlopi! Tack Helene för ett supermönster! 🥰

Garnfrun
                Moderator

Härligt Lisbeth! Det ser magisk ut. Antar att 3 “jobbenätter” till inte blir annat än positivt ;-). Jag blir så glad att du gillar mitt mönster. Din kommentar värmer lite extra eftersom vi ju delar samma kärlek för flätor och Lettlopi! En olagbar kombination om du frågar mig 🙂

KRAM från Helen

Garnfrun
                Moderator

Hej!

Här kommer en liten bild för bild förklaring på hur man stickar kantmaskorna.

I mönstret anger jag att man kan använda flätsticka/ hjälpsticka och det är bra för nya stickare. Jag har dock upptäckt att det går lika bra utan. Detta beror nog mkt på att garnet är tjockt och maskorna “inte rinner vidare” . Så håll tillgodo och se om detta skulle vara något ni vill använda er av.

Vill du använda hjälpsticka så går det lika bra! Det är samma teknik bara det att hjälpstickan vilar framför arbetet  (på rätsidan) med den sista maskan när man flyttar de andra två. Och på avigsidan så vilar hjälpstickan på baksidan.

Kommer också en film i nästa inlägg från NKS.

Lycka till

KRAM från Helen

NKS-admin
                  Keymaster

Här kommer en länk till instruktionsvideo 🙂

Klicka HÄR

/Petra, NKS

Ellen Persson
                    Deltagare

Tack snälla för så detaljerade instruktioner!

Jag trodde att jag gjorde fel med dom tre sista maskorna, men istället kom jag på att det har med mitt sätt att sticka aviga maskor som ställde till det, jag fick helt enkelt en bubbla när jag lyfte första aviga maskan och stickade avig maska två.

Så nu har jag testat att sticka avigmaska två lite annorlunda och resultatet blir mycket bättre!

Jag repar och startar igen, det går snabbt, koftan stickar nästan sig själv med sina stora stickor. Nu när jag fått ordning på kantmaskorna kommer den bli jättefin! Tack!

Garnfrun
                        Moderator

Hej,

Det var härligt att läsa. Så roligt att det funkar nu.

KRAM

/Helen

Garnfrun
                          Moderator

Hej,

Det var härligt att läsa. Så roligt att det funkar nu.

KRAM

/Helen

Marie Börjesson
                          Deltagare

Hej

jag vill så gärna sticka koftan Fjäderlätt och är redo för det men jag har problem med att ladda ner mönstret. Jag klickar på nedladdning av mönstret men det händer ingenting….. är det någon som har råd? Jag vill ju börja! 😅

Petra
                            Keymaster

Marie, kan du höra av dig till mig på DM på Instagram så ska jag försöka hjälpa dig!

Maria Wadensten
                              Deltagare

Hej!
                                Jag har kommit till det stället där det ska bli fler flätor på ärmen. Har jag förstått det rätt att starten på varvet nu ska vara en maska före den BEFINTLIGA flätan?
                                Stickar jag klar den här varvomgången 3-10 innan jag gör två omgångar fläktvarvtalet 1-10?
                                Mvh Maria

lisbeth_wett
                                Deltagare

<span style=”-webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0);”>Då var äntligen min kofta färdigstickad!</span>

fästa trådar och tvätt återstår! Tack Garnfrun för ett supermönster ❤️🥰❤️

Catrine Björk
                                  Deltagare

Hej

Pågår KAL’n ännu?

Jag ar bestämt mig för garn nu. Jag vill sticka i Plötulopi och Holst Titikaka. Jag förstår dock inte hur mycket plötulopi jag ska köpa till st M. Klarar jag mig på 4kakor 4×300 m?

Mvh Catrine

Visar 10 svarstrådar
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Om du inte har ett konto kan du registrera ett under Forum -> Mitt konto i menyn.