- Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 månader sedan av
Annika Klar.
-
FörfattareInlägg
-
-
2022-09-27 kl. 20:55 #7535
NKS-admin
KeymasterHär KAL:ar vi månadens mönster för oktober 2022 – Tröjan Lövmossen
Här samlas vi som vill sticka tröjan tillsammans, vi hoppas du vill vara med!Hur fungerar det?
Ställ frågor i gruppen om du har svårt att förstå mönstret, vi hoppas alla i gruppen vill hjälpa till att svara på frågor!
Inspirera andra med dina foton, diskutera stickfasthet, garnval eller färger?
Allt är välkommet så länge dina inlägg handlar om tröjan eller därtill tillhörande ämne.Under rubriken “så fungerar forumet” hittar du lite hjälpande instruktioner – klicka här
Vill du prova dig fram finns ett forum som heter Forumteknik – gå in på testforum. Där går det testa att lägga in inlägg för att lära sig hur forumet fungerar 🙂
-
2022-10-01 kl. 10:08 #7727
mariamagnussonknitwear
ModeratorHej!
Jag är månadens designer och har designat tröjan Lövmossen! Jag hoppas att ni är lika taggade på denna KAL:en som jag är! Ska vi sätta igång? Vad har ni valt för garn? Hur tänker ni med storlek? Har ni några inledande frågor till mig?
-
2022-10-06 kl. 09:15 #7965
Eva Carlsson
DeltagareHej
Har börjat med denna fina tröja. Har valt storlek xl och garnet är Soft Tweed i färgen Raven.
Om det bubblar lite på ryggsidan när jag provar är det fel storlek eller kommer det rätta till sig när ärmarna delas av?-
2022-10-06 kl. 12:59 #7969
mariamagnussonknitwear
ModeratorHej Eva!
Vad kul att du tycker om den! Den ser ut att bli fantastiskt fin i den färgen och det garnet!
Det är lite svårt att svara på eftersom det beror lite på hur ens axlar är formade. Breda axlar fyller ju ut oket lite mer. Det hänger lite på garnet med hur mycket fall det har. Det är ju synd att repa men känner du redan att den är för stor i oket så kan du ju gå ner i storlek och ha mindre tillägg på bysten. Den är ganska tilltagen om du tittar på bystmåttet kontra verkligt kroppsmått.
-
2022-10-06 kl. 13:01 #7972
mariamagnussonknitwear
ModeratorDu kan ju också skippa lite av ökningarna mot slutet så att det stramar upp det. Så slipper du repa.
-
2022-10-08 kl. 11:27 #8000
Annika Klar
DeltagareSå fint det blir!
-
-
2022-10-08 kl. 11:17 #7998
Annika Klar
DeltagareVäldigt fin tröja, Maria! Gillar verkligen assymetrin i lövens placering. Ska bli så roligt att lägga upp
Mitt garn är dock grövre än det rekommenderade så jag tänker sticka en mindre storlek än min vanliga. Är inte så van att räkna om men tänker att jag behöver veta antal maskor över bysten. Jag undrar om det är det maskantalet som står under avsnittet ”Dela ärmarna från kroppen”? I så fall är stl xl = 206 m. Toppen om du vill hjälpa mig! -
2022-10-08 kl. 11:23 #7999
mariamagnussonknitwear
ModeratorHej! Vad roligt att höra! Det stämmer! 206 är antalet maskor efter delningen.
-
2022-10-25 kl. 20:03 #8185
Inger Rothin
DeltagareHar kommit till armen..
Ska man sticka både diagram D och sedan diagram E … för mig blir det resår i armvecket… hur jag än läser..?
Den blir superfin!
-
2022-10-25 kl. 21:50 #8192
mariamagnussonknitwear
ModeratorHej! Det har smugit sig in ett fel just där med diagrammens bokstäver. Jag ska uppdatera så snart jag kan! Du ska först sticka C efter delningen. Sen stickar du utan diagram tills ärmen mäter det som står angivet för antingen hellång eller trekvartslång ärm. Då börjar du sticka D mellan markörerna. E används enbart till kroppen innan den avslutande resåren.
-
2022-10-26 kl. 07:55 #8199
Inger Rothin
DeltagareTACK!
Då klarnar det. Lägger nog till några löv på armen, de är så kuliga att sticka .
-
2022-10-26 kl. 09:20 #8200
Annika Klar
DeltagareJag stickade de tre löven i diagram D och tänkte inte ens på att det var markering för resår. Det blev snyggt ändå. Håller med dig Inger, löv är roliga att sticka.
-
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Om du inte har ett konto kan du registrera ett under Forum -> Mitt konto i menyn.